STRUKTUR
PERUNDANGAN
AKTA
-Tugas
& Kewajipan (Duties of Care)
-Organisasi
Keselamatan & Kesihatan
-Pegawai
JKKP, Notis Pembaikan & Larangan
TUJUAN AKTA
- Untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang-orang yang sedang bekerja.
Untuk melindungi orang-orang di tempat kerja (selain daripada orang-orang yang sedang bekerja).
Untuk mengalakkan suatu persekitaran pekerjaan yang bersesuaian dengan fisiologi dan psikologi orang-orang yang sedang bekerja.
Untuk mengadakan suatu sistem perundangan yang berasas kepada peraturan-peraturan dan tata amalan industri disamping peruntukan Akta.
FALSAFAH & PRINSIP AKTA
§“Peraturan Kendiri” atau “Pengurusan Tempat Kerja Sendiri” (Self Regulation)
§Kerjasama Pekerja (Cooperation) dan,
§Perundingan (Consultation)
KEWAJIPAN MAJIKAN
Bah. VII : Organisasi Keselamatan dan Kesihatan
JAWATANKUASA KESELAMATAN & KESIHATAN - SEKSYEN 30 (1)
Tiap-tiap majikan hendaklah menubuhkan Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan di tempat kerja, jika :-
- Terdapat 40 atau lebih orang di tempat kerja
- Diarah oleh Ketua Pengarah JKKP
OBJEKTIF PENUBUHAN
JAWATANKUASA KESELAMATAN DAN KESIHATAN
þ Menggalakkan
konsep perundingan dan kerjasama bagi meningkatkan tahap keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
þ Menyediakan
forum atau saluran komunikasi dua hala untuk menyampaikan
teguran, pandangan,
maklumat dan maklumbalas mengenai
isu-isu keselamatan dan kesihatan.
þ Memupuk minat dan motivasi
semua
pihak
dalam bidang keselamatan dan kesihatan pekerjaan
FUNGSI-FUNGSI
UTAMA JKK
Membantu di dalam penyediaan langkah-langkah keselamatan dan kesihatan serta sistem kerja selamat
Menjalankan pemeriksaan
Menjalankan siasatan kemalangan dan aduan
Mengkaji semula polisi keselamatan dan kesihatan di tempat kerja
Membantu menganjurkan program
galakan dan pendidikan
KEWAJIPAN AM PEKERJA
24 . (1) Adalah menjadi kewajipan setiap pekerja yang
sedang bekerja :-
(a)memberi perhatian yang munasabah bagi keselamatan dan kesihatan dirinya dan orang lain yang mungkin terjejas
oleh tindakan
atau peninggalannya semasa bekerja;
●
(b)memberi kerjasama samada kepada majikan atau orang lain dalam hal berkaitan
dengan
pematuhan
terhadap OSHA 1994;
(c)Memakai peralatan perlindungan diri yg dibekalkan oleh majikan ; dan
●
Mematuhi mana-mana arahan keselamatan dan kesihatan seperti yang dikehendaki di bawah OSHA 1994 dan peraturan-peraturan
PERATURAN-PERATURAN DI BAWAH
OSHA 94
þEmployers’ Safety and
Health General Policy Statements Exception Regulations 1995þ
þControl of Industrial
Major Accident Hazards Regulations 1996
þSafety and Health
Committee Regulations 1996
þClassification, Packaging
and Labeling of Hazardous Chemical Regulations 1997
Safety and Health Officer
Regulations 1997
Safety and Health Officer
Order 1997
Use and Standard Exposure
of Chemical Hazardous to Health 2000
Notification of Accident, Dangerous
Occurrence, Occupational Poisoning and Occupational Disease Regulations 2004
RINGKASAN
KESAN OSHA 94 KEPADA ORGANISASI
•Integrasi (kesepaduan) OSH di dalam sistem pengurusan organisasi – tiada lagi pengasingan di antara OSH dan aspek pengurusan yang lain.
•OSH
akan diuruskan sama seperti lain-lain fungsi pengurusan di dalam organisasi.
IMPAK
OSHA 94 KEPADA ORGANISASI
•Penurunan kes kemalangan, penyakit dan keracunan di tempat kerja
•Pengurangan kadar ponteng
•Peningkatan daya pengeluaran dan qualiti
•Memperbaiki perhubungan industri (Industrial
Relation)
•Imej korperat yang lebih baik dan mantap
•Kelebihan terhadap pesaing
•Data dan maklumat untuk menetapkan piawaian
No comments:
Post a Comment